Om ons werk goed te kunnen doen gebruiken wij en de instellingen waarmee we samenwerken persoonsgegevens van inwoners.

Een voorbeeld van het gebruik van gegevens

Als je zorg of ondersteuning van ons nodig hebt, hebben we daarvoor een aantal gegevens nodig. We mogen deze gegevens alleen gebruiken voor het doel dat met je is besproken. En niet voor een ander doel. Dit is geregeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Soms zijn er uitzonderingen

Bij uitzondering gebruiken we de gegevens voor een ander doel. We doen dit alleen als dit volgens de wet mag. Ook dan gebruiken we alleen de noodzakelijke gegevens. In alle gevallen behoud je je je privacyrechten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Als je bepaalde regels hebt overtreden. Of als wij daarvan een vermoeden hebben. Dan kunnen we je gegevens vastleggen en uitwisselen.
  • Als we een dwangaanpak op (moeten) leggen. Zoals bij het opleggen van een tijdelijk huisverbod, het handhaven van de openbare orde of bij de uitvoering van de wet verplichte GGZ. Dan kunnen we je gegevens vastleggen en uitwisselen.

Hoe komen we aan je gegevens?

Meestal geef je de gegevens zelf aan ons. Omdat we ze nodig hebben om je verder te helpen. Daarnaast is in de wet geregeld dat we hiervoor informatiesystemen, zoals bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen, mogen raadplegen.

Als we gegevens over je gezondheid nodig hebben voor een hulpvraag bespreken we dit vooraf met je. Om medische gegevens over jou van een behandelaar te krijgen, hebben we een ondertekende verklaring van je nodig. We leggen in alle gevallen duidelijk aan je uit waar we de gegevens voor nodig hebben.

Delen van je gegevens

Soms delen we je gegevens met anderen. Bijvoorbeeld omdat er meerdere instellingen betrokken zijn bij de zorg die je nodig hebt. Dit bespreken we van tevoren met je en we vragen om jouw medewerking en (zo nodig) toestemming.

Soms delen we je gegevens zonder dat je dit (direct) weet. Dit doen we alleen als andere belangen zwaarder wegen dan die van jou. Voorbeelden hiervan zijn:

  • een melding over huiselijk geweld
  • een melding kindermishandeling
  • een melding bij jeugdbescherming
  • een ernstig voorval in de wijk

Onderzoek

Soms gebruiken we je gegevens om onderzoek uit te voeren of statistieken te verzamelen:

  • In de meeste gevallen maken we die gegevens anoniem, zodat niemand weet dat dit onderzoek met jouw gegevens wordt uitgevoerd.
  • Kan het onderzoek niet anoniem worden uitgevoerd? Dan vragen we je altijd van tevoren of je aan het onderzoek mee wil doen. Wil je niet meedoen, dan gebruiken we je gegevens niet.
  • We vragen je niet om toestemming als dit niet goed mogelijk of onwenselijk is.

Bewaren gaat volgens de wet

Het bewaren van gegevens kan nodig zijn om onze taken goed uit te voeren of om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen. We bewaren je gegevens nooit langer dan nodig is. Je hebt het recht om te weten hoe en waarom wij jouw persoonsgegevens gebruiken.

Je kan ons vragen om:

  • je gegevens in te zien
  • je gegevens te rectificeren (verbeteren of aanvullen)
  • je gegevens (indien mogelijk) te laten verwijderen
  • beperking of afscherming van je gegevens
  • bezwaar maken tegen het gebruik van je gegevens

Je gegevens inzien

Wil je weten of en welke persoonsgegevens wij van je gebruiken? Dan kan je bij jouw consulent/casusregisseur vragen om je gegevens in te zien of een e-mail sturen naar ondersteuning@krimpenwijzer.nl.

Je krijgt dan een bevestiging van je verzoek via e-mail. Je ontvangt binnen vier weken een schriftelijke reactie waarin wij aangeven of, en zo ja in welke mate, wij aan je verzoek voldoen. Het kan zijn dat wij je uitnodigen om de stukken op het gemeentehuis of het gezondheidscentrum in te komen zien.

Voordat wij je verzoek in behandeling nemen zouden we graag telefonisch met je afstemmen welke gegevens je exact wenst in te zien. Daarom vragen wij om je telefoonnummer.

Je gegevens laten verbeteren of verwijderen

Ben je van mening dat er onjuiste gegevens in je dossier staan? Dat het dossier niet compleet is? Of dat de gegevens niet ter zake doen voor het doel van het dossier?

Dan kan je ons vragen om je dossier aan te passen, aan te vullen of te verwijderen. Bespreek dit eerst met je consulent/casusregisseur. Komen jullie er samen niet uit? Dan kan je een e-mail sturen naar ondersteuning@krimpenwijzer.nl met je verzoek.

Datalek melden

Heb je via websites van de gemeente toegang tot vertrouwelijke gegevens die niet voor jou bestemd zijn? Of zijn er documenten met persoonsgegevens naar je verzonden over een andere persoon? Meld dit bij onze functionaris gegevensbescherming.

Vergelijk hulpaanbod