Bij de vertrouwenspersoon kan je terecht als jete maken krijgt met ongewenst gedrag tijdens je vrijwilligerswerk.

Aanspreekpunt bij ongewenst gedrag

De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor vrijwilligers als zij te maken hebben met ongewenst gedrag. Ongewenst gedrag kan voorkomen tussen leidinggevenden, werknemers, vrijwilligers, gasten en klanten. Denk bijvoorbeeld aan pesten, agressie, discriminatie en seksuele intimidatie.

Een vertrouwenspersoon geeft je advies en begeleidt je bij het verwerkingsproces. Ook helpt een vertrouwenspersoon je in de gesprekken of andere contacten met de werkomgeving en leidinggevenden. Als je naar de vertrouwenspersoon gaat, dan mag je erop vertrouwen dat deze jouw vraag of probleem geheimhoudt. Een vertrouwenspersoon onderneemt nooit actie zonder dat jij hier als vrijwilliger akkoord mee bent gegaan.

Ongewenst gedrag melden

De vertrouwenspersoon kan met jouw toestemming het probleem melden en afhandelen. Hij of zij kan je advies geven over de klachtenprocedure en mogelijke oplossingen.

Begeleiding door de vertrouwenspersoon

Het uitgangspunt is dat de vertrouwenspersoon je helpt met je probleem zodat jij zelf in staat bent om met het probleem om te gaan en dit - als dat mogelijk is - op te lossen. Krijg je het probleem niet opgelost en kan de vertrouwenspersoon je niet voldoende helpen? Dan kan zij een bemiddelaar inschakelen om het probleem op te lossen.

Contact met de vertrouwenspersoon

Je kan een e-mail sturen naar vertrouwenspersoon@krimpenwijzer.nl.

Vergelijk hulpaanbod