Vanaf eind september tot en met december draait in Capelle- en Krimpen aan den IJssel de bewustwordingscampagne ‘Met wie deel jij je tijd?’.
Centraal staan zes zestigplussers: 3 uit Krimpen, 3 uit Capelle. Zij vertellen openhartig over met wie ze hun tijd delen en waarom. Want verbinding verrijkt niet alleen anderen, maar vooral ook jezelf.
Hechter netwerk door verbinding
In interviews en korte video’s vertellen inwoners hoe zij verbinding maken en wat hen dat oplevert. Initiatiefnemer Capelle Krimpen Verbonden (CKV) wil met de campagne inwoners inspireren. Maar ook laten zien dat verbondenheid bijdraagt aan een hechter netwerk, meer wederzijdse steun en minder eenzaamheid. Samen tijd delen is waardevol, voor jezelf én voor de gemeenschap.
Kracht van verhalen
De verhalen in de campagne laten zien dat verbinding vaak ontstaat op de meest gewone plekken. Bijvoorbeeld bij een hobby, vrijwilligerswerk, burencontact of een buurtinitiatief dat mensen samenbrengt. Het zijn herkenbare voorbeelden die duidelijk maken dat onder de mensen zijn niet ingewikkeld hoeft te zijn. Juist in kleine dingen schuilt de kracht van samen. Je helpt iemand anders, en daardoor krijg je er zelf energie, vriendschap en plezier voor terug.
Verbinding zoeken is gezond
Uit onderzoek blijkt dat een positief sociaal netwerk echt verschil maakt. Het vermindert stress, vergroot veerkracht en beschermt tegen gezondheidsproblemen. Zoals depressie, hart- en vaatziekten en zelfs cognitieve achteruitgang. Andersom geldt ook: een klein netwerk en eenzaamheid zijn serieuze risicofactoren voor de gezondheid. Verbinding zoeken is dus niet alleen prettig, maar ook bewezen gezond.
Over Capelle Krimpen Verbonden
De campagne is een initiatief van CKV. CKV is een samenwerkingsverband van gemeenten en 15 organisaties uit zorg, welzijn en wonen in Capelle- en Krimpen aan den IJssel. Deze partijen werken samen aan één doel: inwoners ondersteunen om prettig ouder te worden in hun eigen buurt. Dat doen zij door krachten te bundelen, beter samen te werken over de grenzen van organisaties en domeinen heen en inwoners te inspireren om nu al na te denken over later. Samen zorgen we voor morgen.